Eurooppa Unkari

Budapest vuodenvaihteessa

Olen nyt viikon sulatellut matkaamme. Ja sen tuomia kiloja. Tässä vihdoin pieni silaus reissustamme.
Lähdimme torstaina 29.12. anivarhain Helsingistä Unkariin, Budapestiin, suoralla lennolla. Neljän hengen seurueestamme kaksi oli hienohelmoja jotka vastustivat hostelliin majoittumista, joten varasin meille neljän tähden hotellin pari kilometriä kaupungin keskustasta pois päin. Hotelli oli siisti ja huoneet tilavuudeltaan kuin ruotsinlaivalta ilman kerrossänkyjä. Mutta ainakin siellä oli kylpyamme! Aaah..

Jo ensimmäisenä päivänä Unkarilaisten kielitaidottomuus yllätti. Asiat toki saatiin aina hoidettua, mutta kaupassa tädit saattoivat jopa juosta karkuun kuullessaan ”Hello”:n. Kiitos siitä.

Mitä sitten teimme?

Kiersimme neljäsataaviisikymmentäkolme eri nähtävyyttä viiden päivän aikana, saapastelimme metrolla sinne tänne ja päästä toiseen ilman päämäärää. Otimme idioottikuvia toisistamme (siis ette kuulkaa voi uskoa millainen oravajengi oli linssin edessä kun kuvasin), söimme lisää, kävelimme tuntikausia pitkin katuja ja kujia, mäkiä ja portaita, tuijottelimme maisemia vuorilta.

Vuoden vaihtumista juhlimme useissa kuppiloissa cocktaileja hörppien (siideriä sieltä on sitten turha etsiä talvella), juosten aukiolla itsemurhapommittajilta tuntuvien raketti-iskujen läpi tuhansien ihmisten tuijottaessa, juoden puolalaisten kanssa Vodkaa Vodkalla, puhuen ruotsia, englantia ja saksaa sekaisin, tutustuen Israelilaiseen pariskuntaan ja hetken hengähtäen Tonavan rannalla, vastapäisiä valaistuksia ihaillen kunnes lopulta hipsimme hotelliin jossa söin matkalla ostetun elämäni tulisimman lähes kuin leipäkebabin.

Aamulla ahisti. Myöhemmin heräsi epäilys josko olenkin kuolematon, koska selvisin vahingoittumattomana. Illalla jatkettiin jälleen ravintolakierroksella, kuin pienet porsaat konsanaan.
Viimeisenä päivänä löysin itseni vihdoin kylpylästä enkä syyttä! Sain VIP kohtelun, oman kabinetin, kokovartalohieronnan sekä vapaata hengailua 20-39 asteisissa lähdevesialtaissa. Ilma oli kirpakka +5 astetta, aurinko paistoi täysiä, vesi höyrysi ja rakastin elämää. Kotiuduimme 2.1. iloiseen lumimyräkkään. Olipa kiva.