Eurooppa Unkari

Budapest ja rauniobaarit

No, mitä siellä Budapestissä nyt sitten oikeasti nähtiin ja tehtiin ja syötiin?

Kävin yksityisellä hammaslääkärissä heti toisena päivänä koska pureminen juili. Ottivat röntgenit, tutkivat ja totesivat että johtuu viisureista. Maksoin käynnistä kokonaiset 16e.

Joimme paikallisia kahveja ja oluita (paitsi minä, joka molempia ällöksyn) sekä teetä, kaakaota, drinkkejä, pirtelöitä yms. Hinnat keskimäärin eurosta kahteen ja drinkit parista eurosta viiteenkin.
Söimme katukojusta Gyrossia joka oli kuin megahypertulinen pitakebab. Hyvääää.. Maistoimme myös tornin muotoista.. jotain, joka oli kuin aikoinaan mummon kaneli-sokerikorput – vain pehmeämpää.

Söimme lähinnä vain ravintoloissa ja se joka eniten huutaa saa tahtonsa läpi, joten söimme myös Burger Kingissä! (niinpä..) Gulassiin en koskenutkaan, hyi minua. Kävimme mm Sports Barissa syömässä himohyvät hamppari-kanankoipi-salaattimätöt. Ruokalistassa oli kalorimäärätkin eritelty. Trofea Grill Buffet oli kaukana kuin Pluto Auringosta jos vertaa vaikkapa perinteiseen ruotsinlaivan buffettiin. Siellä maistoin haita sekä lohitäytteistä sushia joka oli huomattavasti laadukkaampaa kuin Suomessa maistamani. Kokille näytettiin mitä lihaa tai kasvista halutaan grillattavaksi ja hän paistoi ne nenän edessä. Juodakin sai mitä vaan rajoittamattoman määrän. Ehdottomasti lihotuskuurilla olevien paikka. Myös kaikki ravintolat Liszt Ferenc tér-nimisellä kadulla on suosittelemisen arvoisia, kuten vaikkapa Menza.

Vaikka olimme vain viisi päivää paikanpäällä niin ostimme 7 päivän metroliput hintaan noin 15e/hlö. Kaikki muutkin tätä aina sanoo, mutta lippu on oltava. Tarkastumaksu on 20e mutta reissumme aikana metroon ei edes päässyt näyttämättä lippua. Muilta kuulin, että tarkastuksia on usein mikäli metroon sattuu pääsemään liputta. Metrolinjoja on kolme ja ne on helppotajuisia. Ajelimme päästä toiseen ja etsimme kuvattavia kohteita. Jäimme Budan (se vuorien täyteinen puoli) puolella pois ja kävelimme katuja, kujia ja portaita pitkin puistojen kautta linnoihin ja valaistuille aukioille ja lopulta siltaa pitkin Tonavan yli takaisin Pestiin. Näkymät on huikeat.

Pestin puolella ajelimme eläintarhan lähelle (en käynyt, mutta sekin kuulemma on näkemisen arvoinen!) kävelimme pysäkkien välejä ja szechenyi furdon (niin monta ylämerkkiä on kahdessa sanassa että jätin ne suosiolla pois – google löytää kuitenkin) pysäkillä kannattaa pysähtyä illalla. Vieressä on puisto, yksi suurimmista Budapestin kylpylöistä sekä valtava sankarien aukio upeine valaistuksineen ja talvella läheltä löytyy luistelurata. Szechenyillä löytyy googlesta kaikki paikat. Ja menkää kylpylään. Joko hieronnalla tai ilman – aivan sama mutta pelkkä lilluminen ulkoilma-altaiden höyryävässä vedessä on ah, niin herkkää.

Kaikki ne paikat jotka turistioppaista löytyy, on siellä ihan syystä. Kirkot, linnat, vuoret, näköalapaikat, sillat, kylpylät, ruokapaikat. Ostoskeskuksissa on hinnat on aika Suomen tasoa mutta alennusmyynneillä voi huijata itseään ja tehdä kuten me – ostaa liikaa tavaraa, pakotettuna sen jälkeen ostaa uuden matkalaukun jotta kahdella ihmisellä on kolme laukkua ja tajuta lentokentällä, että ylimääräisestä laukusta joutuu maksamaan 60 euroa lisähintaa – kiloista viis! Voi olla, että olisi pitänyt ostaa se isoin laukku ja heivata vanha mäkeen.

Mikäli kuppilat kiinnostaa niin Budapest on täynnä ruined bars-paikkoja. Ne ovat rakennuksissa, jotka ovat siinä kunnossa ettei niitä saa enää asuttaa. Mutta baarinhan nyt saa pistää pystyyn minne vain! Näissä kannattaa käydä.

Lämpöä oli vuodenvaihteen tienoilla kahdesta kuuteen astetta ja kevättakilla pärjäsi mainiosti. Kielitaito on pääasiassa kohtalaisesta olemattomaan ja palvelu ei varsinaisesti ole altista – johtuen usein huonosta palkasta ja siitä, että hyvä palvelu ei nyt vaan ole itseisarvo – siihen ei pyritä. Mutta kun vaan jaksaa hymyillä, niin saa sitä palveluakin. Niin ja pyytäkää hostellin/hotellin henkilökuntaa tilaamaan taksi puolestanne tai sopikaa hinta etukäteen. Yllättävän helppoa on viilata tyhmää turistia linssiin ja pyytää hinnaksi 4 kertaa enemmän kuin mitä viralliset taksiyhtiöt ottaisivat. Heh.