Amerikka Autonvuokraus USA:ssa USA

10 Kysymystä: ajaminen & autonvuokraus USA:ssa

Santa Monica

Täten autonvuokraus USA:ssa saa kokonaan oman postauksen! Laitoin instaan (@maijuc) kyselyä mitkä asiat pohdituttaa ajamisessa ja autonvuokrauksesa USA:ssa. Kysymyksiä tuli mukavasti ja tässä suosituimmat ja mielenkiintoisimmat kysymykset vastauksineen. Tahtoisin kuitenkin huomauttaa, että osa vastauksista on täysin mielipideriippuvaisia. Itse tykkään nykyään matkustaa mukavasti, mikä näkyy valinnoissani. Jos mahdollista ja järkevää, päivitän vuokra-auton maasturista luksusmaasturiin ja vakuutuksista en tingi. Mukavuudenhalun määrä ja henkilökohtainen riskinottokyky määrittelee millaiseen road trippiin kukakin on valmis.

1. Millaista ajaminen ja autonvuokraus USA:ssa on?

Osavaltioita on 50 ja jokaisessa on omia sääntöjä, käytäntöjä ja lakeja. Alkoholi ja ajaminen ei sovi yhteen USA:ssakaan. Turvavöitä pidetään kiinni, digilaitteita ei näpärätä ja mahdolliset alkolit on pidettävä takakontissa. Siinäpä ne tärkeimmät, joskin näissäkin on osavaltiokohtaisia eroja.
Yleisesti ajaminen ja autonvuokraus USA:ssa on helppoa ja mukavaa, onhan se autoilun luvattu maa. Tiet ovat isoja, joskaan ei aina ihan niin hyväkuntoisia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. Parkkipaikat ovat isoja. Kaikkialla on vaihtoehtona drive-in, ja kun sanon kaikkialla, tarkoitan sitä. Drive-in elokuvateatteri. Drive-in apteekki. Drive-in kahvila, pikaruokaketjuista puhumattakaan.

Liikennevaloissa saa punaisilla kääntyä oikealle, mikäli mistään ei tule ketään. Jos ei saa, on tämä erikseen kielletty selkeällä kyltillä. 4-suuntaisesta STOP-risteyksestä poistutaan saapumisjärjestyksessä, joten pidä silmät auki sen osalta kuka/ketkä tulivat ennen sinua, ja paina kaasua kun on vuorosi, huolimatta mihin suuntaan olet menossa.

Kiitä reippaasti käpälällä jos on kiitettävää ja käytä vilkkua ahkerasti, sillä samanlaista ”vetoketju”kulttuuria ruuhkissa ei ole kuin Suomessa, että liittymässä joka toisen auton väliin mennään nätisti yhteisymmärryksessä (ei yleensä koske BWM, Tesla ja Porsche-kuljettajia).

Samaan suuntaan meneviä kaistoja saattaa yhtäkkiä olla vierekkäin 8. Kyllä, kahdeksan. On siis tärkeähköä, että navigoija on hereillä, lukee kylttejä ja neuvoo millä kaistalla haluat olla. Kyltit on hyviä, mutta joskus menee vikaan ja silloin käydään kiertoteillä.

Autot ovat valtaosin automaattivaihteisia ja isoja ja niillä myös ajetaan aina 10-20 mailia nopeusrajoitusta kovempaa. Tämä tarkoittaa, että liikenteessä on syytä olla hereillä, ja tilanteisiin mennään yleensä reippaalla kaasulla sisään, ei jarrutellen.

Ja viimeisenä ajovinkkinä, älä herranjumala koskaan missään tilanteessa ohita koulubussia, jossa valot vilkkuu.

Arizonan tiet
Route 66, Arizona

2. Millaisia asioita pitää ajaessa varoa?

  • Ensisijaisesti huonokuntoisia teitä.
  • Päällystämättömiä teitä (usein vuokraamo/vakuutus kieltää päällystämättömillä teillä ajamisen, jolloin vakuutus ei välttämättä korvaa esimerkiksi hiekkatiellä sattuvia ongelmia).
  • Tienvarsivaroitukset kannattaa ottaa tosissaan. Usein varoitetaan eläimistä, kuten Suomessakin. Vyötiäisiä, hirvi- ja peuraeläimiä, pesukarhuja, kalkkunoita, alligaattoreita.. jne.
  • Toisinaan varoitetaan keliolosuhteista. Esimerkiksi kuivissa ja kuumissa osavaltioissa vastaan voi sadekelin yllättäessä tulla äkkitulvia, joissa vesi voi pahimmillaan kulkea moottoritienopeuksia ja veden massa vie helposti isommankin auton mukanaan. Tämä johtuu siitä, että vettä tulee yllättäen niin paljon, ettei rutikuiva maa pysty imemään sitä, jolloin vesi voi lähteä vyörymään. Tarkkaile siis ”FLASH FLOOD”-kylttejä ja sitten säätä.
  • Liftaus on laitonta. Liftaajia ei siis kannata ottaa kyytiin, ja erityisesti vankiloiden läheisyydestä löytyy yleensä myös kyltit, jotka neuvovat välttämään liftaajia.
  • Vuoristoissa tielle voi olla tippunut kiviä, tai tie voi sortua. Lumi- ja mutavyöryt voi sulkea reittejä, kuten myös myrskyt.
Teksasin hiljaiset tiet
Texas.

4. Kannattaako ostaa vanha avoauto 500 dollarilla ja ajaa mantereen halki? (New Yorkista Losiin, Losista Alaskaan)

Lyhyesti: Ei.

Pitkästi: ei – lue tästä miksei.
Autoon pitää ottaa pakolliset vakuutukset. Sen lisäksi olisi hullua riskinkatoa ajaa ilman vapaaehtoisia vakuutuksia. Entä jos autoon tulee tekninen vika, tai vaikka rengasrikko? Hinautatko korjaamolle? Idea villistä ja vapaasta road tripistä tukka hulmuten, vailla huolen häivää, on viehättävä. Toteutuksessa on kuitenkin niin monta muttaa, että minun riskinkantokyvylle, ja hermoille, avoauton ostaminen olisi typeryyttä.  

Toisin kuin auton vuokraamiseen, tulee ostoon varautua kansainvälisellä ajokortilla. Ostettuun autoon tarvitaan pakollisena myös liikennevakuutus, jota varten on esitettävä ajokorttiote ajoneuvoliikennerekisteristä, eli lappu, joka kertoo onko taustalla liikennerangaistuksia. Lisäksi omalta vakuutusyhtiöltä on hyvä pyytää englanninkielinen todistus vahinkohistoriasta.

Jos liikennevakuutus irtoaa, niin seuraavaksi auto tulee rekisteröidä Department of Motor Vehiclesille. Joissain osavaltioissa auton ostaja joutuu ostamaan autoon myös uudet kilvet, sillä myynnin hetkellä vanhat kilvet voivat jäädä edelliselle omistajalle (mikä on yhtä idioottimaista kuin se, että joka kerta muuttaessa pitää uusia ajokortti).

Tämän lisäksi yksityisten välinen autokauppa suositellaan vahvistettavaksi notaarilla, oikeusturvan takia. Jos auton kuitenkin ostaa, ja haluaa myydä reissun päätteeksi, tulee myyntivero maksaa Motor Vehicle Departmentille. En osaa sanoa voiko veron maksamatta jättäminen evätä jopa maahanpääsyn tulevaisuudessa – joku asiaan perehtyneempi voi kommentoida.

Ja mitä auton myyntiin tulee? Eri osavaltioilla voi olla vaihtelevia päästö- ja turvallisuusmääräyksiä, jolloin on olemassa riski, ettei autoa saa myydyksi toisessa osavaltiossa. Myynti eri osavaltiossa edellyttää myös ajoneuvon rekisteröintiä tähän ”uuteen” osavaltioon.

Näillä tiedoilla autonvuokraus USA:ssa on huomattavasti helpompaa ja järkevämpää kuin auton osto.

New York – Los Angels ~4500km.
Los Angeles – Anchorage, Alaska ~5400km.


Että. Tuota. Good luck with that shit.

5. Onko autonvuokraus USA:ssa kallista?

Asiaan perehtymätön saattaa helposti joutua tilanteeseen, jossa autonvuokraus USA:ssa onkin kallis fiasko. Voi esimerkiksi olla, että jos ei ole täysin perillä vakuutuksista, niin auton noudon yhteydessä ilmenee kaikenlaisia ylimääräisiä kustannuksia. Erityisen varovainen kannattaa olla halpavuokraamoiden kanssa.
Lentokentältä alkavat vuokraukset ovat usein vähän hintavampia kuin muista toimipisteistä. 30$:lla saa hyvinkin auton päiväksi, mutta jenkeissä autokanta on kookasta, joten mielummin laitan muutaman euron, tai kympinkin lisää päivähintaan siitä turvallisuuden tunteesta, etten aja jollain kolmirenkaisella Fiat Puntolla paikallisten sarvilla varustettujen monster truckien välissä. Mielellään myös otan auton joka ei hyydy rekkojen perään mäissä kun matkalaukut painaa 40 kiloa takakontissa.

Bensa myydään gallonoissa (3,78 litraa) ja bensan hinta vaihtelee osavaltioittain paljonkin. Kalliimmillaan ollaan maksettu Kaliforniassa vähän vajaa 5$ gallonalta, eli noin 1,3e/litra. Halvimmillaan, mm. reservaateissa verohelpotusten takia bensan hinta on ollut kahden dollarin kieppeillä, eli on 0,5€/litra.

Esimerkki 1.
Vuokraamona Hertz. Lähtö ja palautus Bostonin lentokenttä.
16 päivää keskikokoisella maasturilla, sisältäen liikenne- ja omavastuunpoistovakuutukset 566€.
Tiepalvelu noin 8 € päivä
EZ-Pass tietullilaite 5€/päivä
Toinen kuljettaja 12€/päivä
Vuokrauksen kustannukset 966e, eli 60 euroa per päivä.

Esimerkki 2.
Vuokraamona Hertz. Lähtö ja palautus Austinin lentokenttä.
24 päivää luksusmaasturilla, sisältäen aivan kaiken, paitsi käyttöbensat.
Vuokrauksen kustannukset 1141 €, eli noin 47,5€/päivä.

Esimerkki 3.

Vuokraamona Sixt. Lähtö ja palautus Los Angelesin lentokenttä.
18 päivää luksusmaasturilla.
Vuokrauksen kustannukset 737€, eli noin 40€/päivä.

Autoilu Brooklyniss'
Brooklyn & hääpari

6. Vuokra-auton vakuutukset ja lisäpalvelut – apua?

LIS = Liability Insurance Supplement – liikennevakuutus, joka korvaa vahinkoja kolmannelle osapuolelle. Esimerkiksi aiheuttamassasi onnettomuudessa korvaa vastapuolen kustannuksia. Lis on voimassa ennalta vain sovittujen kuljettajien ajaessa ajoneuvoa, joten jokainen kuljettaja ON sovittava etukäteen, ennen vuokrauksen alkamista.

LDW = Loss Damage Waiver. Vakuutus kaiken varalle, eli omavastuunpoisto, eli kattaa ajoneuvon täydestä arvosta viasta riippumatta (tekninen&onnettomuus), sekä hinauksen korjaamolle. 0 omavastuu tarkoittaa myös sitä, että autossa olleita vikoja, kuten vaikka naarmuja ja lommoja, ei voida laittaa piikkiisi ”uusina vaurioina”.

USA:ssa LDW kattaa siis kaiken, myös onnettomuudet, ainakin niissä vuokraamoissa joita olen käyttänyt. On mahdollista, että jossain tulee vastaan CDW = Collision Damage Waiver, joka on vakuutus onnettomuuksien varalle, jolloin LDW kattaa muut, eli omavastuunpoiston, tekniset viat, ilkivallan ja varkauden (ellei varkaus ole omana TP = Theft Protection vakuutuksena).

PAI = Personal Accident Insurance. Nimensä mukaisesti kattaa henkilövahinkojen ja kuoleman johdosta kustannuksia kuskille ja matkustajille.

PEC = Personal Effects Coverage vakuutus matkatavaroille.

RSA = Road Side Assistance korvaa hinauksen tai avustuksen paikalla teknisistä vioista johtuen. Korvaa yleensä myös rengasrikot, apuvirrat, auton ovien avauksen kun avaimet jääneet autoon, bensan loppumisen, kadonneen avaimen.. jne.

Lisäkuljettaja
: Pääsääntöisesti vuokraukseen sisältyy yksi tai kaksi kuskia. Usein kuitenkin 2. ja 3. kuljettajista joutuu maksamaan lisähintaa 8-15$/päivä.

FPO = Fuel Purchase Option. Extrahinnalla voit etukäteen maksaa ylimääräisen tankillisen bensaa, eli auton voi palauttaa tyhjällä tankilla.
FSC = Fuel and Service Charge. Normaalisti auton saa käyttöön täydellä tankilla, ja auto tulee tällöin myös palauttaa täydellä tankilla.  Jos palautat auton tyhjällä tankilla, etkä ole ostanut ”tyhjän tankin sopimusta”, joudut maksamaan vaihtelevan hintaisen, yleensä kalliin, tankillisen bensaa.

E-Z-pass tai vastaava tietullilaite. Maksaa yleensä joitain dollareita (5-8$) per päivä, plus ajetut tullit (yleensä dollarin molemmin puolin per tietulli). Nopeuttaa ja helpottaa moottoritieajamista kuitenkin huomattavasti kun ei tarvitse pysähdellä maksamaan. Ilman laitettakin voi paahtaa tulleista läpi, mutta osavaltiosta ja vuokraamosta riippuen yhden tietullin saattaa joutua maksamaan jopa monikymmenkertaisena takaisin, mikäli osavaltio lisää laskutusmaksun ja vuokraamo vielä oman laskutus- tai käsittelymaksun. Nämä ovat vähemmän iloisia yllätyksiä luottokortilla reissun jälkeen, nimimerkki. Testattu on.
Jos vahingossa ajat tietullin läpi joko ilman sähköista tullilaitetta, tai se suljettuna (…) niin ainakin teoriassa yleensä joitain päiviä aikaa käydä netissä hoitamassa maksu rekisteritunnukseen perustuen, jolloin et joudu maksamaan extrakuluja. Vuokra-auton rekkarilla tämä ei toki onnistunut kun itärannikolla yritin.

Zionin kansallispuisto, Utah
Zionin kansallispuisto, Utah. Huomaa vuorikauris ylhäällä keskellä, puun vieressä

7. Mitä vakuutuksia pitää olla?

Ilman kaikenkattavaa vakuutusta autonvuokraus USA:ssa voi pahimmillaan päätyä loppuelämän ajan maksettavaksi fiaskoksi. Edellä mainittu LIS, eli liikennevakuutus on pakollinen ja yleensä sisältyy vuokrahintaan. Tämän lisäksi suosittelen omavastuunpoistoa, eli LDW:tä, sillä jenkeissä onnetomuuksissa on riski joutua korvaamaan päättömiä asioita, holtittomilla summilla. PAI (henkilövakuutus) ja PEC (matkatavaravakuutus) eivät ole välttämättömiä, mikäli matkavakuutuksesi on kunnossa.

RSA, eli tiepalvelu, kannattaa ottaa, sillä uusiinkin autoihin voi tulla veemäisiä ennakoimattomia vikoja, tai voit vaikka vieraassa autossa epähuomiossa jättää jonkin valon päälle niin, että akku tyhjenee. Tällöin on yllättävän kivaa, jos kulut ei jää itselle maksettavaksi ja voit vaan soittaa jonkun paikalle jeesimään.

Las Vegas iltaruuhka, autonvuokraus USA:ssa
Las Vegasin alkava iltaruuhka

8. Upeimmat reitit?

Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että olen käynyt jenkeissä kuudesti, joista 5 kertaa on sisältänyt road tripin. Käytyjä osavaltioita on kertynyt 20/50. En siis ole käynyt kaikkialla, enkä tiedä vielä ihan kaikkea. Nämä huomioiden oma valintani USA:n kauneimmaksi reitiksi on klassikko: Highway 1 San Franciscosta Los Angelesiin, tai jopa San Diegoon asti. Pohjoisesta etelään ajaessa reitti pääsee parhaiten esille. Reitti on pitkä, SF-LA 700km ja LA-San Diego vielä 200km. Matkan varrella kannattaa yöpyä vaikka parikin yötä jossain lähellä rantaa; Montereyssä pohjoisessa tai etelämpänä USA:n onnellisimmaksi kaupungiksi muutama vuosi sitten äänestetyssä San Luis Obispossa. Matkalla kannattaa myös pysähtyä katsastamaan merileijonia. Olen myös ymmärtänyt, että San Franciscosta pohjoiseen reitti jatkuu upeana ja maisemat vain paranee. Tämä on toistaiseksi kuitenkin vielä kokematta.

Siltafriikeille ja auringonpalvojille puolestaan ajo Miamista Key Westiin on näkemisen ja kokemisen arvoinen. Reitti on yli 250km pitkä, joten merta ja siltaa löytyy jokseenkin.

Itärannikolla Manhattanilta pohjoiseen on upeita alueita, Boston, New Hampshire, Vermont, Maine.. (viimeisestä olen vain nähnyt kuvia)

Suosiossa on myös Arizona – Utah – Nevada, sillä sieltä löytyy lukuisia upeita kansallispuistoja, aavikkoa, vuorennyppylöitä ja erityisesti punaisen ja oranssin eri sävyissä loistavia huikeita kivikasoja.

Big Sur, Highway 1, Kalifornia, autonvuokraus USA:ssa
Big Sur, Highway 1, Kalifornia

9. Onko paikkoja missä ei voi ajaa autolla?

No, tietääkseni ei juurikaan. Keliolosuhteet voivat sulkea pitkiäkin tienpätkiä erityisesti vuoristoissa ja kansallispuistoissa. Esimerkiksi Yosemitessa voi lunta tulla niin paljon, että pohjoisen tiet aukeavat vasta touko-kesäkuun taitteessa, ja sulkeutuvat uudestaan loka-joulukuun välillä, riippuen milloin lunta alkaa tuiskuttaa. Auraaminen ei ole vaihtoehto.

Täältä voi hakea tietoa suljetuista teistä osalvaltioittain. Sen lisäksi paikallissäätä on hyvä seurata pitkin reissua.

Tämän lisäksi on paikkoja, joissa kävellen on tehokkaampaa kulkea kuin autolla. Esimerkiksi Manhattan, joka on ahdas ja ruuhkainen. Myös Miami Beach ja San Franciscon keskusta ovat paikkoja, joissa auto kannattaa jättää parkkiin jonnekin kauemmas.

10. Yleisiä vinkkejä?

  • Itse varaan autot aina vuokraamoiden omien nettisivujen kautta, jolloin tiedän varmasti mitä saan. Usein booking agencyn hinnat voi näyttää halvemmilta, johtuen siitä, että ”special price, only for you my friend” onkin oikeasti sama perushinta, jonka päälle booking agency lisää jokaisen yksittäisen vakuutuksen/lisäturvan/lisäpalvelun erikseen, siinä missä vuokraamon sivuilta näkee kerralla koko summan.
  • Auton voi sopia palautettavaksi muualle, mutta se maksaa erillisen jättömaksun verran. Tuurista ja reitin suosiosta riippuen summa on joko kova tai kamala. Näin kärjistetysti. Suosituilla reiteillä, kuten vaikka Los Angeles – Las Vegas auton nouto ja palautus eri kaupungista voi tosin kustantaa vain kymppejä. Koko mantereen halki tehtävä jättö saattaa nostaa hintaa satoja, jopa tuhansia euroja, vaikka vertailisi ja vertailisi lisää.
  • Kannattaa tehdä auton vuokrauksen osalta tarkka pohjatyö ja maksaa koko vuokra etukäteen netissä, jolloin ensinnäkin pääset halvemmalla ja toisekseen tiskillä ei tule ”oh, but you neeeeed this insurance for sure”-yllätyksiä.
  • Autoihin tankataan yleensä 87 oktaanista, eli tuttua ysivitosta ei sieltä löydy. Tämän lisäksi ulkomaiset luottokortit ei aina toimi tankatessa, joten teemme aina niin, että kävelen kassalle, kerron haluavani tankata tankilta y ja ojennan tankillisen verran rahaa (30-60$). Tankkauksen jälkeen saat kassalta vaihtorahat.
  • Amerikka-kategoriasta löytyy tämän blogin USA-postaukset – niistäpä reissuinspistä!
Bensa-asema, reservaatissa, autonvuokraus USA:ssa
Reservaatin huoltoasema
Autonvuokraus USA:ssa, Highway1 Big Sur
Cadillac XT5, Highway 1, Big Sur

Se, että kannattaako autonvuokraus USA:ssa, riippuu tietenkin mihin on valmis laittamaan rahaa ja mitä haluaa nähdä. En ole koittanut pitkänmatkan busseja ja itseasiassa toistaiseksi otan mielummin vuokra-auton alle, kuin lähden kulkemaan pitkiäkin kaupunkien välejä bussilla. Vuokra-auto tuo mukavaa vapautta liikkumiseen ja antaa vaihtoehdon majoittua kaupungin ulkopuolelle, mahdollisesti edullisemmin kuin kaupungin keskustassa.

Blogisuosituksia

Jos haluat lukea lisää vinkkejä road trippailusta Yhdysvalloissa, kannattaa tsekata Viinilaakson viemää-blogi.

Tämä Matka-blogin Autonvuokraus – viisi vinkkiä onnistumiseen-postaus puolestaan on hyvää luettavaa autonvuokraukseen yleisesti. Postaus ei käsittele suoraan Yhdysvaltoja, mutta moni vinkki toimii mantereesta välittämättä.

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Anna | Tämä matka -blogi
    13.1.2020 at 10:07

    Kiitos linkkauksesta.
    Tässä olikin USA:n osalta ajamisesta minullekin uusia asioita. Hyvä juttu!

  • Reply
    Mikaela
    13.1.2020 at 13:24

    Tosi hyvä tietopaketti, tää on miekkoselle must read!

    Mä sain jenkkiroadtripin kartturina kehuja kuskilta mutta sain kyllä ponnistella pysyäkseen rauhallisena! Vaikeinta oli päästä New Jerseyn lentokentän läheisestä liittymäsumasta. Suomessa on tottunut, että motarilta poistutaan/erkaannutaan aina oikeelle, mut jenkeissä tie haarautui usein hassusti myös vasemmalle. Usein myös niin, että seuraava haarakohta oli melkein heti perässä jolloin sai hyvin tarkasti lukee navigaattorista että mikä kaista 😄

    • Reply
      Maisu
      13.1.2020 at 13:45

      Kiva kuulla että tietopaketista on iloa. Ja joo, oot aivan oikeassa, hereillä pitää olla.

    • Reply
      Ellu
      19.2.2020 at 18:24

      Hyvä ja itselle ajankohtainen postaus! Vuokra-autoissahan on yleensä valmiina ”tietullilaite”. Osaatko sanoa, että toimiiko sama laite eri osavaltioissa? Tarkoitus on vuokrata auto JFK:lta Nykistä ja körötellä Washingtoniin. Onko jotakin ”kierrä kaukaa” vuokraamoa, jota pitäisi välttää? 🙂

      • Reply
        Maisu
        19.2.2020 at 18:38

        Yleensä tietullilaitteet toimivat ainakin lähiosavaltioissa. Esim Itä-rannikkolla otimme auton Bostonista, ajoimme etelään New Yorkin ohi Atlantic Cityyn ja Philadelphiaan. Siitä ylös Vermontiin ja takaisin Bostoniin. Kaikissa toimi sama E-Zpass. Washingtonissa emme kuitenkaan käyneet.

        Itse kierrän kaukaa halpavuokraamot, koska en halua joutua korvaussuohon jos jotain tapahtuu. Koen saavani parempaa vastinetta kansainvälisiltä ketjuilta, kuten Hertz, Avis, National… Ja yleensä halpavuokraamot ei kuitenkaan ole lopulta niin merkittävästi halvempia, että ne olisivat riskin arvoisia, mutta niissä hinta saadaan näyttämään halvemmalta lisäämällä vakuutukset hintaan tiskillä.

        Halpavuokraamoissa myös usein hinta on halvempi paikallisille, koska heillä usein on jo valmiina henkilökohtainen autovakuutus, mitä ulkomaisilla harvemmin on.

        • Reply
          Ellu
          24.2.2020 at 22:24

          Kiitos vastauksesta! Lasketaanko Budjet noihin halpisvuokraamoihin? Taitaa olla Aviksen kanssa samaa yritystä tai ainakin Suomessa on yhteiset sähköpostiosoitteet.

  • Reply
    Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    15.1.2020 at 21:25

    Kattava tietopaketti!

    Highway 1 on tosiaan upea, ensi kesänä pääsen ajamaan sen toista kertaa. Tarkoitus on kierrellä rannikkoa myös vähän pohjoisempana Oregonissa ja Seattlessa. Niin ikään tulee mentyä tuonne Arizona-Utah akselille, jossa odotan itsekin olevan vaikuttavia maisemia. Noiden lisäksi esiin voi nostaa Alaskan, jossa käydään muun muassa Denalissa js Sewardissa. Ainakin kuvat sieltä ovat upeita!

    Tykätään myös idempänä olevasta Vermontista erittäin paljon ja Mainekin (Portland ja Acadia) on varsin kiva!

    • Reply
      Maisu
      15.1.2020 at 21:31

      Alaska, Oregon ja Seattle on harmikseni vielä näkemättä, mutta itärannikon road tripillä kierrettiin myös Vermontia ja siellä on kyllö upeita alueita!

      Mahtavaa, että uusi Highway 1 retki odottaa. Toisella kerralla saat varmasti uusia asioita irti reissusta!

  • Reply
    Aron / Ja sitten matkaan...
    20.1.2020 at 18:53

    Tässäpä hyyvä tietopaketti. Tuo Highway 1 on aika monen suosikki. Me olemme ajaneet länsirannikon aivan Oregonin pohjoisosasta San Diegoon asti ja tosiaan myös San Franciscon pohjoispuolinen rannikko on todella upeaa tienoota.

    Minäkin yleensä varaan auton suoraan ison vuokraamon sivuilta, pääsiassa suosin Hertziä. Kerran löysin jonkin todella edullisen vuokraamon, mutta tarkempi ehtojen lukeminen paljasti, ettei hinnassa ollut mukana vakuutuksia ollenkaan. Ilmeisesti jenkkien oman auton vakuutukseen sisältyy yleensä myös vuokra-auton vakuutus, joten tämmöiset diilit ovat heille hyviä. Eivät sovi suomalaisille.

    Viime joulukuun roadtripille varasin auton jo kuukausia aiemmin, mutta peruin ja varasin uudestaan lukuisia kertoja ennen matkaa hinnan pudotessa. Lopulta pari viikkoa ennen lähtöä löytyi se halvin hinta. Ensimmäisen varauksen hintaan nähden säästin yli puolet. En halua panostaa luksukseen, mutta rekkojen lomassa motarilla ajellessa pikkuisen isompi auto on kyllä kiva. Maisemiakin on mukavampi katsella, kun ei istu ihan tien pinnassa kiinni. Siksi otan yleensä keskikokoisen katumaasturin. Nyt tuollaisen sai kolmeksi viikoksi samalla hinnalla kuin mitä maksaa pikkuauto viikoksi Italiassa. Ei paha.

    • Reply
      Maisu
      21.1.2020 at 11:18

      Olet aivan oikeassa, heillä on hyvin erilainen vakuutuskulttuuri kuin meillä, mikä nimenomaan vaatii tarkkaa perehtymistä ikävien yllätyksien välttämiseksi.
      Henkilökohtaisesti ärsyynnyn kaikesta hintakikkailusta. Haluaisin, että asiakkaalle tarjottaisiin heti paras hinta, ettei tarvitsisi säätää hinnan kanssa moneen otteeseen. Toki ymmärrän, miten hinnat muodostuu, ja käsitän, että toiveeni on ideaalimaailman haihatuksia. 🙂

  • Reply
    Anna
    21.1.2020 at 17:07

    Mahtava tietopläjäys. Ehkä siihen autonvuokraukseen Jenkeissä sittenkin uskaltautuisi…

    • Reply
      Maisu
      21.1.2020 at 20:14

      Ehdottomasti kannattaa uskaltaa, jos kerran kiinnostaa! 🙂

  • Reply
    Merja / Merjan matkassa
    24.1.2020 at 19:06

    Me ajeltiin pari vuotta sitten San Franciscosta Las Vegasiin, sieltä Losiin ja sitten Highway 1 pitkin takaisin Friscoon. Auton vuokrauksesta jäi pelkästään hyvät fiilikset. Saimme aika edullisen diilin vuokraamosta ja muutenkin kaikki sujui hyvin. Nyt olisi suunnitteilla uusi road trip ensi vuodelle.

  • Reply
    4 x matkamoka - Maailman ympäri 180 vuodessa
    26.1.2020 at 17:30

    […] Nykyään ollaan jo aika kokeneita roadtrippailijoilta, mutta aina ei ole näin ollut. Road trippien hengessä kerrottakoon, että olen Jenkeissä mennyt tankkaaman autoa, mutta en tienny miten tankki aukeaa. Ei löytynyt nappulaa josta vetää tai työntää, jotta luukku aukeaisi. Bensatankin luukku ei myöskään auennut painamalla luukusta, tai vetämällä, sörkkimällä, rönkkimällä. Hermo alkoi pikkuhiljaa palaa.Lopulta luovutin ja menin pyytämään apua huoltoaseman tiskiltä. Työntekijä vilkaisi autoani ja kysyi onko ovet lukossa? – Kyllä on. Kävi ilmi, että bensatankin luukku aukeaa painamalla, mutta vain, jos ovet eivät ole lukossa. Kyllähän se tällai jälkikäteen tuntuu päivänselvältä, mutta voin kerta, että ihan siinä hetkessä ei välähtänyt. […]

  • Reply
    kupari soapannostelija
    20.1.2021 at 01:49

    erittäin mielenkiintoinen, hyvä työ ja kiitos, että jaoit niin hyvää tietoa

  • Reply
    Markku Hellevuo
    10.9.2021 at 18:52

    Mitkä ovat autovuokrauksen ala-ja ylärajat USA:ssa?

  • Reply
    Markku Hellevuo
    10.9.2021 at 18:54

    Siis tarkoitan ala-ja yläikärajat USA:ssa?

    • Reply
      Maisu
      28.9.2021 at 21:54

      Muistelisin että 25-65-vuotta taitaa mennä niin sanotulla normaalilla hinnalla. Ainakin nuoriso saa kyllä vuokrata auton, mutta hinta on kalliinpi. Uskon, että vanhemmatkin kansalaiset saavat auton vuokralle, mutta hinnassa voi olla ikälisää.

  • Reply
    Ari Maarnela
    1.1.2022 at 09:33

    Tervehdys

    Vaan nyt oli hyvin kirjoitettu. Hauskasti ja opettavaisesti. Ja hyvät väliotsikot. Kiitos siitä. Olen seitsemästi siellä seikkaillut – tyhmän tuurilla – mutta nyt löytyi pähkinänkuoressa se mitä olin pähkäillyt.

    Ja varsinainen vastaus löytyi edes kysymättä. Eli 1) jättömaksu voi olla ”kova tai kamala” vaikka kuinka ”vertailisi ja vertailisi”. Ja että 2) kannattaako auto ostaa: jos omat hermot kestää, niin voi taksikuskilta kysyä, kuka hänen kavereistaan myisi autonsa ja ajaa sillä ilman mitään vakuutuksia mantereen poikki. Ja koska oma vastaus on, että ei, ei hermot kestä, en pystyisi nauttimaan. Ja koska ”laillinen” osto olisi näköjään melko monipolvinen tapahtuma. Siis vuokraamaan.

    Ja aivan oikein se, että vilkkuvaa koulubussia älä ohita.

    Jos jumalat suovat ja Korona sallii ja itsestä riippuu. Niin sinne. USA:n maantiet ovat hermolepoa.

  • Reply
    Rousku
    31.5.2022 at 07:17

    Moro!
    Millanen matka päivässä on kohtuu järkevä ajettavaksi USA:ssa. Mietin matkaa New Yorkista Orlandoon ja takas. Matkaa tulee rapia 1700km suunta. Olen reissuun laskenut 10 ajopäivää eli tekisi sen n. 350km / päivä. Ajaako tämän helposti? Toki voihan joku päivä pitää pelkästään siirtymäpäivänä että ajaa reippaasti enemmän.

    • Reply
      Maisu
      17.6.2022 at 00:14

      Tämä onkin hyvä kysymys, ja toisaalta myös kysymys, johon on vaikea vastata. New Yorkin ja Orlandon välillä on valtavasti upeaa nähtävää. 350km/päivä on täysin tehtävissä ja ihan realistinen päivämatka. New Yorkin ja Washingtonin suuralueilla voi odottaa ruuhkia, jotka tietysti hidastaa kulkua. Yli 300km päivässä on kuitenkin jo sellainen matka, että se vie päivistä useamman tunnin silloinkin kun pääsee paahtamaan nilkka suorana ja näin ollen jokaisesta päivästä iso osa menee autoillessa. Jos siihen on valmis, niin miksikäs ei. Pohtisin kuitenkin vielä mitä on ne paikat, jotka haluaa nähdä, ja olisiko hyvä sisällyttää päiviä ilman ajoa.

      Normaalisti itse teen mieluiten niin, että on siirtymäpäiviä erikseen, silloin ajetaan vaihtelevasti 300-900km, mikä vapauttaa toisilta päiviltä aikaa vapaaseen oleiluun. Jos mahdollista, kyseisen reitin voisi toteuttaa rauhallisemmassa tahdissa niin, että Lentää Nyckiin ja palaa Floridasta, jolloin toki tulee jättömaksu päälle, mutta säästää ajoa ja bensoja 1700km.

  • Reply
    Sigrid Jonasson
    4.7.2022 at 18:37

    Voiko joku ehdottaa palvelua, jossa voi vuokrata auton kryptovaluutalla? En löydä mitään todella arvokasta. Haluan maksaa kryptovaluutalla, koska viime aikoina olen vihdoin onnistunut perustamaan kaupankäyntirobotin, enimmäkseen kiitos https://cryptodaily.no portaalin ja niiden arvostelujen boteista, ja nyt haluan vain laittaa ne töihin ja saada jonkinlaista passiivista tuloa ja vain mennä hulluksi!
    Tämä on unelmani tällä hetkellä… Olen väsynyt työskentelemään, koska kryptovaluuttamarkkinat, jotka toimivat koko päivän joka päivä, ovat jo hieman väsyttäneet minua.

Leave a Reply